Par kvalitatīvu laiku tehnoloģiju pasaulē
     Ir 21.gs. un būtu naivi cerēt, ka šajā laikā varētu atturēt bērnus no tehnoloģiju lietošanas. Covid-19 laiks pierādīja to, ka tehnoloģijas pārņem pasauli un tiek atklātas ar vien jaunas jomas, kur tās izmantot. Vai tas ir slikti? Ne būt ne. 
     Kas rada bažas? Līdz ar ērto dzīvi mājās un datora/telefona ekrānā - zūd vajadzība arī komunicēt. Bērni tiek nosēdināti pie ekrāna ar raibām ilustrācijām, kas nereti ir bez kvalitatīva, cilvēkam saprotama audio ieraksta. Vecāki šajā laikā dodas pie mājas darbiem. Ko bērns no šādi pavadīta laika iegūst - pilnīgi neko, ir pavadīts laiks, un labākajā gadījumā attālums līdz ekrānam ir pietiekami attāls, lai nesabojātu redzi. 
    Tomēr, es kā logopēds neesmu pret tehnoloģijām! Tas ir jauns rīks, ko izmantot nodarbībās un ikdienā, un tas laiks ko bērni spēj koncentrēties uz video un aplikācijām telefonos/TV/datoros utt., ir apbrīnojami! Tikai ir jāsaprot, kā šo potenciālo draudu pārvērst par draugu un izmantot savā labā, lai ieguvējs būtu gan vecāks, gan bērns. 
    Pirmkārt, mans ieteikums būtu tomēr atteikties no ilustrētajām filmām, kuras pārraida "Rūķīšu valodā" - to runa ir cilvēkam nesaprotama (tas neattiecas uz īsfilmām, kurās atdarina dzīvnieku balsis, vai sadzīves skaņas), un sižets bieži vien arī nesaprotams. Ja vēlaties bērnam normālu valodas attīstību - šādas multfilmas vislabāk skatīties kopā ar bērnu, un filmas laikā pārrunāt notikumus. Tas pats attiecas uz ārzemju saturu!

Bērns, kurš ir pirmsskolas vecumā angļu valodu nesaprot tādā līmenī, lai kvalitatīvi uztvertu filmas domu svešā valodā un arī subtitri šajā gadījumā nelīdz. Tāpēc, ja ir vēlme bērnam uzlikt filmu/multfilmu ne dzimtajā valodā - lūdzu būt klātesošiem un pārrunāt notiekošo. Par ko runāt?

Pajautājiet bērnam vai viņš saprata, kurš ir galvenais varonis, pastāstiet par ko tēli runā, ko dara. Izrunājiet kas bija labs, kas slikts. Bērni spēs novērtēt, ka esat ar viņiem kopā, ticiet! Ja bērns skatās vecumam atbilstošu pārraidi sev saprotamā valodā, lūdziet bērnam pastāstīt, kas tur notika. Šāda intereses izrādīšana arī tiks novērtēta. 

   Dodoties ceļā, vai pavadot laiku pie ūdenstilpnes, bērnam var piedāvāt izglītojošas aplikācijas telefonā atkarībā no vecuma grupas. Internetā ir pieejamas dažādas mājas lapas ar izglītojošu saturu pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem - piemēram:

  • https://maciunmacies.valoda.lv/lidz-6 ir pieejamas spēles latviešu valodas apguvei, 
  • https://atbalstsizcilibai.lv/lasit/lasit-uzdevumi/pirmsskolu ir spēles burtu apguvei, skaņu diferencēšanai, kas ir svarīga arī lasītprasmes apguvei, spēles vārdu krājumam un stāstījuma veidošanai. 
  • https://www.youtube.com/watch?v=CqyylPSdfhI un https://www.youtube.com/watch?v=pzw2_PAWjUw&t=479s ir dziesmas un video, kas palīdz apgūt burtus un ciparus dažādās valodās, māca saklausīt apkārtnes skaņas. 
  • Ir vērts apmeklēt arī plaši reklamēto mājaslapu https://bernistaba.lsm.lv/, kuras saturs ir veidots pamatojoties uz IZM vadlīnijām pirmsskolai. 
  • Ja pa ceļam ir Jāņa Rozes grāmatnīca, piemēram, viņu piedāvājumā ir spēles ar interaktīvu elementu, jo atsevišķas spēles var spēlēt vien ar telefonā lejuplādējamu aplikāciju "Orchard Toys". Atskaņojot skaņu aplikācijā, tiek spēlētas galda spēles, piemēram, First Sound Lotto, Sound Detectives, par ko bērni ir sajūsmā, lai arī telefons uz rokas viņiem pat netiek dots. 

   Nobeigumā vēlos teikt, iespējas ir daudz - šie ir tikai mani jaunākie atklājumi un ik dienas paveras vēl citas iespējas - tās ir tikai jāizmanto!

Par Gudriem Bērniem!
Cieņā,
TavsLogopēds

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna Veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

0 komentāri:

Komentāra publicēšana

Nepieciešama konsultācija?!

Kontakti
AUSTRA SALMIŅA
+371 Drīzumā
Rīga, Latvija